Domeinnaam Tips

Makkelijke domeinnaam met link naar activiteiten

In het dagelijks leven komt u vast veel merken en bedrijven tegen die u makkelijk onthoudt. Dat kan liggen aan heel veel reclame, goede producten of makkelijke bereikbaarheid. Vaak speelt ook het logo of de naam van de onderneming een rol. Een korte, krachtige naam die past bij de onderneming is gewoon makkelijk te onthouden.

Met het internet is het, bijna, hetzelfde. Een korte naam onthouden bezoekers veel makkelijker. Maar een korte naam die tegelijk ook nog eens past bij het onderwerp van uw website, scoort nog beter. Niet alleen bij uw bezoekers, maar ook bij veel zoekmachines. Denk bijvoorbeeld maar eens aan www.nu.nl. Korte naam en heel dicht bij het onderwerp van de website.

Registreren in meerdere extensies

Het vastleggen van een .NL domeinnaam is voor een persoonlijke of bedrijf website in Nederland een must have. Wij adviseren u om de domeinnaam in meerdere extensies vast te leggen. Veel bezoekers kijken tegenwoordig bijvoorbeeld ook naar de Europese Unie. Of uw bedrijf wil wellicht later ook net over de grens gaan verkopen, met Internet zijn er namelijk weinig reisafstanden. Het vastleggen van een .EU en .COM extensie naast de Nederlandse of Belgische versie bevelen wij dan ook van harte aan. Een bijkomend voordeel is dat andere bedrijven of instellingen die extensie niet kunnen gebruiken, alle bezoekers komen dus naar uw website!

Registreer eventueel de domeinnaam in de verkeerde spelling

Fouten maken is menselijk. Wie heeft er niet eens www.google.nl verkeerd ingetypt en kwam op een heel andere website terecht? Dat kan ook gebeuren met uw website. Soms is het dus handig bewust een verkeerde spelling te registreren. Uw bezoekers komen dan toch op de goede website uit.

Gebruik geen namen van andere bedrijven of geregistreerde merken

Het is niet legaal en ook gevaarlijk om dit te doen. De rechtmatige eigenaar van een bedrijf of merk kan een rechtszaak aanspannen.

Doe een SWOT analyse

SWOT is een Engelse term en staat voor:

  • Strenght (sterkte)
  • Weakness (zwakte)
  • Opportunities (kansen)
  • Threats (dreigingen)

Maak een tabel en ga zitten met familie, vrienden, kennissen of zakenpartners. Vul in wat de kracht, zwakte, enz. is van elke domeinnaam. Als u eenmaal een domeinnaam heeft bedacht, ga dan de vrienden of kennissen kring eens rond om te kijken of de domeinnaam inderdaad net zo goed is als u zelf vindt.